SOURCE CODE (2011)

Publicerat: juli 9, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: jul 9

REGI: Duncan Jones

MANUS: Ben Ripley

SKÅDESPELARE: Jake Gyllenhall, Vera Farmiga, Michelle Monaghan

SYNOPSIS: ”An action thriller centered on a soldier who wakes up in the body of an unknown man and discovers he’s part of a mission to find the bomber of a Chicago commuter train.”

FILMVALET:  Duncan Jones (son of David Bowie) gjorde den bästa science fiction-filmen i modern tid år 2009. Moon (9.0) var hans debut. Bättre start får man leta efter, så pressen på honom och förväntningarna är skyhöga. Jag tror inte han har något problem att leverera.

Ända sedan jag hörde om Source Code har jag följt och läst om den var än jag kunnat och efter denna research tror jag att den här filmen är right down my alley. Förväntar mig inte Moon-bra, men väl smart sci-fi, snygg produktion och ett typ av kännetecken som Jones filmer förhoppningsvis alltid kommer bära.

OMDÖME: Det är så här man gör en sci-fi-thriller gott folk. Och det är så här man framgångsrikt rider på ”Inception-vågen” – här har The Adjustment Bureau och Limitless till exempel mycket att lära. Den är smart, tankeväckande, snygg, överraskande, tajt och genuint bra. Duncan Jones kan stolt sätta upp film nummer två på CVt under ”very good stuff I made”.

Jag älskar filmer som, när den går till end credits, får en att vilja se om den direkt. Jag kan kanske inte säga att slutet var helt oväntat, men det levereras en känsla som är intensiv och vibrerande. Härligt. Men den börjar även bra, där man blir medryckt i en Hitchcocksk stämning från ruta ett.

Det bästa med filmen är ju så klart själva sci-fi-biten, men jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av Jake Gyllenhall. Det som kändes som en chansning innan, visade sig vara ett lyckat drag – han är klippt och skuren för att bära den här filmen. Han får även duktig hjälp av Vera Farmiga, som spelar sin karaktär på ett sätt som är väldigt imponerande. Snacka om att lägga till mer till rollen endast genom kroppsspråk och ton på rösten. Stort bravo till henne, ett större till Jake och allra störst till Duncan.

BETYG: 8.0

IMDB-rating: 7.7

/ Filmdagboken

Kommentera

