BADLANDS (1973)

Publicerat: juni 26, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: jun 26

REGI: Terrence Malick

MANUS: Terrence Malick

SKÅDESPELARE: Martin Sheen, Sissy Spacek

SYNOPSIS: ”Dramatization of the Starkweather-Fugate killing spree of the 1950’s, in which a teenage girl and her twenty-something boyfriend slaughtered her entire family and several others in the Dakota badlands.”

FILMVALET: Inför premiären av The Tree Of Life för några veckor sedan bestämde jag mig för att se alla Malicks filmer i en typ av inlärningssyfte. Efter att jag sett några nu (The Tree Of Life, Days Of Heaven och Tunna Röda Linjen sedan tidigare) har suget efter att se fler, inte riktigt ökat. Efter varje film har det snarare blivit så att man känner igen sig mer och mer, och det där speciella blir inte lika speciellt längre.

Men att han är bra är inget snack, så ”Uppdrag Malick” är fortfarande levande och nästa på tur är hans debut. Inte läst något särskilt eller sett mycket mer än att vi har en pur-ung Martin Sheen vid rodret. Bara det känns rätt lockande efter att jag läst på senare tid hur han var vid sidan av duken på den här tiden. Tänk sonen Charlie fast på 70-tals droger ungefär.

OMDÖME: It’s all Sheen. Så cool. Han är/var verkligen en modern James Dean på många sätt och tillsammans med Sissy Spacek utgör de en duo liknande Bonnie and Clyde, Pitt och Lewis från Kalifornia eller Harrelson och samma Lewis i Natural Born Killers – i en aningen mer långsam och naturlig tappning.

I och med att jag inte visste från början var filmen skulle ta vägen, så var det en välkommen överraskning när den väl vände skarpt. Men oavsett vändningar och story så tar den an exakt samma saker vi är vana vid – relation och livsöden. Och i det här fallet känns båda relativt spännande. Med dysfunktionaliteten och det osunda i det hela får nerven ständigt växa och Sheen samtidigt glänsa.

Det kan dock hända att jag hunnit tröttna lite på Malick, för filmen fick mig aldrig riktigt att känna något. Kanske var det för att han faktiskt försökte sig på en dialog (något som han senare börjat strunta i) eller att han inte riktigt bemästrar sin säregna stil fullt ut än  – oavsett så blir det mer en resa som är skön att titta på och lyssna till utan att behöva engagera sig så mycket.

Det blir dock tydligt att se vad Malick tog med sig, och han tog med sig det han var bäst på – i det här fallet är det människornas till synes hypernaturliga sätt att vara på. Dom är liksom inte med i en film, utan dom bara är.

Till sist: Nu är det bara The New World kvar, och jag kan tyvärr inte säga att jag är särskilt sugen.

Till sist 2: Intressant! Såg nu, när jag klistrade in synopsisen, att den är baserad på en sann händelse. Det höjer den inte något i efterhand, men hade jag vetat om det före… Kanske. Hur som helst Starkweather-Fugate killingsdet hände på riktigt.

BETYG: 7.5

IMDB-rating: 7.9

/ Filmdagboken

Kommentera

