PI (1998)

Publicerat: juni 14, 2011 i Review
Etiketter:, ,

DATUM: jun 14

REGI: Darren Aronofsky

MANUS: Darren Aronofsky

SKÅDESPELARE: Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman

SYNOPSIS: ”A paranoid mathematician searches for a key number that will unlock the universal patterns found in nature.”

FILMVALET: Det här är en sådan film jag har haft på tittlistan i säkert 10 år, så det är ett under att det tagit så här lång tid. Med det sagt innebär det dock inte att jag har stenkoll på vad den kommer ge mig, mer än att det är Aronofskys långfilmsdebut. Sen har jag ändå lite förhoppningar – gärna att den faktiskt har något med matematik och talet Pi att göra till att börja med, men även en indikation på att Darren var rätt ute redan från början.

OMDÖME: Jag nämnde det efter Black Swan, och säger det gärna igen med eftertryck – Aronofsky gör ”den trasiga människan” som ingen annan. Det är en ständig följeslagare i samtliga hans filmer (även Requiem For A Dream (9.0), The Fountain (7.0) och The Wrestler (8.0)) och frågorna blir både varför och om han faktiskt gör några framsteg.

Här är Max, han mår kass. Instängd i sin egna besatthett av naturens matematik och i sin övertygelse om att allt går att lösa och beskriva i mönster. Han faller in i sig själv till den grad att den är skadlig på alla sätt och vis. Fine, det är ett tillräckligt intressant upplägg och det görs på ett spännande och, säkert då, banbrytande sätt, men det känns som att jag har sett det förut. Som en mix av allt han gjort efteråt.

Vilket leder mig till en bredare poäng: I vilken ordning borde man se filmer som på något sätt är anknytna till varandra för att få ut det mesta ut av den man faktiskt tycker bäst om? I mitt fall tror jag att jag kan skatta mig lycklig att jag såg Requiem först, då jag håller den väldigt högt. Men jag är inte säker på att samma sak skulle gälla om jag sett den här som nummer ett. På samma sätt är jag rätt nöjd med att ha sett Black Swan efter alla förutom Pi, för att se hur han utvecklats. Det samma gäller för andra regissörer, eller filmserier (”gangsterfilmerna”, ”kostymdramerna” mm) och frågan är om det finns någon algoritm även här. I vilken ordning borde man se Kubricks filmer? Och än större: Vilka filmer ska man se i vilken ordning för att i slutändan ha sett ”den bästa filmen”?

Svara gärna om du har någon egen fundering!

BETYG: 7.5

IMDB-rating: 7.6

 

 

/ Filmdagboken

Kommentera

