THE CHASER (2008)

Publicerat: maj 25, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: maj 25

REGI: Hong-jin Na

MANUS: Shino Lee, Hong-jin Na

SKÅDESPELARE: Yun-seok Kim, Jung-woo Ha, Yeong-hie Seo

SYNOPSIS: Joong-ho is a dirty detective turned pimp in financial trouble as several of his girls have recently disappeared without clearing their debts. While trying to track them down, he finds a clue that the vanished girls were all called up by a same client whom one of his girls is meeting with right now.”

FILMVALET: Igår såg jag I Saw The Devil efter påtryckningar av Andreas, och den gjorde mig inte besviken. I samma veva nämnde jag att den här typen av Koreansk film kanske man inte bör ge sig på allt för ofta, för de kastar nämligen alla möjliga vidrigheter på en i strid ström. Man bör liksom ha en stark mage och vara hyfsat van med creme de la creme av diverse sjuka människors ”påhitt”. Men med tanke på utdelningen Oldboy och Devil gett (snitt 8.5), var det inte svårt att både ladda om och motivera sig till nästa koreavisit.

OMDÖME: Den är inte riktigt lika bra som ovan nämnda, och jag tror mig veta vad som gör det. Den är fortfarande ++++, men med tanke på hur man blivit bortskämd och matad av ren kvalitet två gånger om, så lider den dels av att den råkar komma som nummer tre i allmänhet men att den inte är lika universell i synnerhet.

Det universella jag pratar om är en typ av klass och historiestil som rör sig fritt över kontineter, genrer, forum och slår sig fram genom vad som helst. Den här tenderar att dra med sig en nypa för mycket Korean-style. Det blir lite för mycket slap-stick på sina håll, (tex. med stora skockar av små män som är klumpiga och dumma) och det känns lite förlegat. Dessutom känns det märkligt över lag att alla har problem med att ta situationer på det allvar de förtjänar och därefter inte gör allt för att lösa saker och ting på det mest logiska sättet. Med det sagt, så är det väl egentligen bara där den brister – och då är jag ändå rätt hård.

För den här är också väldigt bra. Snygg som attan, svulstig plot och härligt slut. Det där råa, men sköna, hanterar dom bra borta i Seoul verkar det som. En filmstil och en känsla för cinematografi varje svensk filmmakare borde ta lärdom av.

Till sist: Jag kanske har blivit härdad, eller lite för indragen, vad vet jag – men den här var inte så smutsig som de tidigare. Är det ett plus?

BETYG: 7.5

IMDB-rating: 7.9

/ Filmdagboken

Kommentera

