NETWORK (1976)

Publicerat: maj 9, 2011 i Review
Etiketter:

DATUM: maj 8

REGI: Sidney Lumet

MANUS: Paddy Chayefsky

SKÅDESPELARE: William Holden, Faye Dunaway, Peter Finch

SYNOPSIS: ”A TV network cynically exploits a deranged ex-TV anchor’s ravings and revelations about the media for their own profit.”

FILMVALET: Hörde först talas om Network efter att jag sett 12 Angry Men, tillika premiärposten för den här bloggen. Jag blev imponerad av regissören Sidney Lumet, vars arbete jag inte kan påstå mig vara särskilt bevandrad i, och såg under ”known for”-tabben på IMDB en puff för den här filmen. Nästa gång jag blev påmind var under Oscargalan då Aaron Sorkin, som tog emot pris för bästa manus för Social Network (7.5), passade på att skjuta in ett homage åt sin kollega som skrev just Network. Nånstans här började jag förstå att den borde ses ganska omgående, så när jag fick läsa en kolumn i SVD om Lumet – där den här filmen inte ens omnämndes som en av hans bästa – var det spiken i kistan.

Ikväll stod valet mellan den här, Blue Valentine (stora förhoppningar, men kanske lite för ledsam just ikväll), Unstoppable (satte på den, men ångrade mig) och Some Like It Hot (saknade suget för gammal-gammalt) – en ganska spridd palett med andra ord. Det som till slut vann över mig var förhoppningen om att jag skulle få ett bra manus, bra – men inte för tungt – drama och lite samhällskritik.

OMDÖME: Solid och genomtänkt. Smart och tankeväckande. En klassiker in essence. Som jag ser det levererar den på alla fronter och jag kan inte undgå att fundera på varför den inte är omnämnd oftare och i bredare sammanhang. Den hanterar ett ämne som idag är mer aktuellt än nånsin – konsumtion, media, pengar och hur vi låter oss styras och manipuleras av det som marionetter. Och den gör det samtidigt så fiffigt att poängen går att applicera i vilken given era som helst.

Man kan förstå Sorkins hyllning till manuset, på samma sätt som man kan förstå hur det påverkat honom och hans egna språk som författare i allra högsta grad.Vi får även förbannat bra skådespelarinsatser. Så klart en följd av det gedigna manuset men man känner också mästaren Lumets touch som jag känner igen från 12 Angry Men.

Den här var riktigt bra (hade dom bara dumpat berättarrösten – totalt redundant – hade det varit en klar 9a, men så små är marginalerna). När överraskningar serveras så här delikat kan jag inte bli annat än glad att jag är lite utav en filmnörd som i min egenskap av just det, låter mig träffas av sånt här med jämna mellanrum. Ni borde testa.

Starkt rekommenderad. Kanske som en double feature med en annan Lumet som lead in – jag har en känsla av att det kan dölja sig fler överraskningar i hans portfolio.

BETYG: 8.5

IMDB-rating: 8.1


/ Filmdagboken

Kommentera

