NO STRINGS ATTACHED (2011)

Publicerat: april 27, 2011 i Review
Etiketter:, ,

DATUM: april 25

REGI: Ivan Reitman

MANUS: Elizabeth Meriwether, Michael Samonek

SKÅDESPELARE: Natalie Portman, Ashton Kutcher, Kevin Kline

SYNOPSIS: ”A guy and girl try to keep their relationship strictly physical, but it’s not long before they learn that they want something more.”

FILMVALET: Skälet stavas Natalie Portman. Som efter en sådan succé som Black Swan fortsätter att chocka med filmvalen. Likt kommande Your Highness och Thor känns den här allt annat än right down her alley, hon behöver inte sjunka så ”lågt”. Men å andra sidan kanske hon redan nu kör sin ”De Niro-fas”, det vill säga – fuck it, det är kul att testa något nytt. Det tror jag snarare på än att det handlar om pengar eller dåliga managers och agenter. Men till saken – hon skall alltså nu vara med i en film med den notoriske ärkesopan Asthon Kutcher, och frågan är varför??

OMDÖME: Som föraningen var så tycker jag filmen levererar det den utlovar och att man samtidigt förstår på någon liten nivå där i bakgrunden hur Natta tänkte. Det är ett romantiskt drama kryddat med några roliga moments. Det den dock fokuserar på, och gör ganska bra (även du Ashton, faktiskt), är att måla upp vilka karaktärer vi har att göra med.

Vi får en svår tjej, och en enklare kille som på något sätt i slutändan kommer att leva lyckliga ever after. Det vet vi från början, och genom hela filmen. Det svåra en sådan här film måste göra då är att hålla en intresserad till slutet – att leverera något nytt eller äkta till genren. Det vill jag kanske inte påstå att den gör särskilt fenomenalt, men ändå tillräckligt för att jag skulle hålla mig kvar till eftertexterna och samtidigt fundera på relationer i min egen närhet på ett sätt som den här kärlekresan gett mig ytterligare verktyg att hantera.

Filmen hamnar liksom i den där kategorin som bedöms utifrån vad man förväntar sig, och när det gäller just romcomdrama, så är MVG ungefär en 7a – det är väldigt sällan det blir högre. Jag står fast med min metod att bedöma efter den premissen, istället för att slänga ur sig 4or och 5or (som kritiker ofta gör slentrianmässigt om liknande filmer), för det hjälper ingen, och så dålig är den inte. Och den här håller ungefär vad den lovar, varken mer eller mindre.

Till sist: Just det, Kevin Kline! Det var ett bra tag sen. Han gör en skön roll under comic relief-kategorin som en lagom knarkad pappa genomsyrad av tveksamma moraliska val och uppenbara brister i sin roll som fadersgestalt.

BETYG: 6.5

IMDB-rating: 6.3


/ Filmdagboken

kommentarer
  1. Filmfadern skriver:

    Hejsan, visst var den skön och handlade dessutom om kks för en gångs skul . Läs min recension på lördag kl 16.

    Hälsningar
    Filmfadern

Kommentera

