DISTURBIA (2007)

Publicerat: april 27, 2011 i Review
Etiketter:

DATUM: april 25

REGI: D.J. Caruso

MANUS: Christopher B. Landon, Carl Ellswoth

SKÅDESPELARE: Shia LaBeouf, Carrie-Anne Moss, David Morse

SYNOPSIS: ”A teen living under house arrest becomes convinced his neighbor is a serial killer.”

FILMVALET: Satt och funderade på vad jag skulle se efter No Strings Attached som hade lite mer tyngd. Av någon undermedveten anledning (kanske såg jag en bild av Alfred eller Shia, vem vet?) kom jag på att det fanns en film som var loosely based on Hitchcocks erkända mästerverk Rear Window. Efter en sekunds eftertanke mindes jag att det var den här och jag kände att det var en perfekt avrundning på påsken. Dels har jag för mig att Marc sagt någon gång att den inte är så kass som man trott och dels så har jag efterlyst Hitchcock-remakes tidigare här på bloggen (North By Northwest).

OMDÖME: Tja, varför inte. Men att kalla den en remake på Rear Window är att ta i. Den leker dock med samma fenomen eller vad man ska kalla det – nämligen ett slags Big Brother i miniatyr. Båda filmerna kretsar kring en man som av olika anledningar är fast i sitt hem. För att stimulera sig börjar de båda att iaktta sina grannar med en ständigt växande fascination som snabbt eskalerar till en form av besatthet.

Vad de får se och hur de påverkar dom skiljer sig sedan en aning, men det är bara uppfriskande. Shia Labeouf (som jag faktiskt, slå mig inte, av någon anledning ändå inte ogillar som andra verkar göra) gör sin tilldelade roll bra och han får hyfsad hjälp av sina medspelare att lyfta fram storyn. Det som båda filmerna delar, och är absolut intressantast, är när de börjar tvivla/inte får gehör från de andra om vad de tror sig se, samt faktumet att man blandar sig i saker man inte har något med att göra. Det är här båda filmerna kan spela med psykologin i det hela, och det känns nästan viktigare än själva huvudfrågan – vad grannen faktiskt håller på med.

Den är helt OK och jag tycker du kan se den en regnig sommardag. Gärna som hyrfilm kanske, av någon helt oförklarlig anledning. Kanske för att thrillers helt enkelt gör sig bäst så, med fodralet iakttagande på tv-bordet…

BETYG: 7.0

IMDB-rating: 7.0


/ Filmdagboken

Kommentera

