CITIZEN KANE (1941)

Publicerat: april 8, 2011 i Review
Etiketter:, ,

DATUM: april 7

REGI: Orson Welles

MANUS: Orson Welles, Herman J. Mankiewicz

SKÅDESPELARE: Orson Welles, Dorothy Comingore, Everett Sloane

SYNOPSIS: ”Following the death of a publishing tycoon, news reporters scramble to discover the meaning of his final utterance.”

BERÄTTELSE: Citizen Kane och Orson Welles är fyra ord kanske mer synonyma med begreppet ”filmhistoria” än några andra. Filmen är verket som håller en plats i denna bransch ingen annan film ens tillnärmelsevis ifrågasätter eller utmanar. Den får stå där för sig självt och på ett sätt symbolisera att innovationer, teknik och smarta lösningar inom berättarkonst är tidlöst och oantastligt. Och jag har inte sett den.

Förväntningarna är så klart väldigt stora. Jag vet att jag kommer att få se unika kamerarörelser, klippningar och scener som är så fiffigt uppbyggda att man inte kan undgå att bli häpen – delar av den har jag nämligen sett i diverse filmkurser. Men räcker det? Måste inte storyn bära något, karaktärerna, dramat? Det är med en återhållsam, vakande, spänning jag tar mig an den.

OMDÖME: Det här är en väldigt speciell film. Den liknar faktiskt inget annat. Och jag kan gladeligen avslöja att storyn och inte minst Kane själv är halva nöjet.

Jag misstänker dock att fascinationen av filmens tekniska briljans långsamt kan tappa sitt värde i förhållande till dagens film och vår framåtsträvande anda. Jag förväntade mig åtminstone ännu mer ur den aspekten. Om än att jag har en enorm respekt för Welles uppfinningsrika, på många håll genialiska, produktion då man sätter den i ett tidsperspektiv, är den ändå inte riktigt där uppe där jag trodde den skulle vara. Men tillsammans med själva tidslinjen och konstruktionen av storyn blir ändå det samlade intrycket att det här är en fantastisk bit histora. Jag har svårt att tänka mig något annat än att Citizen Kane måste förbryllat många när den kom.

Nu till Kane. En underbart komplex men ändå enkel karaktär. En douche av sällan skådad klass. I princip handlar filmen om en mans jakt på att bli älskad, förmögen och mäktig men hur han tappar greppet och idealen på vägen. Allt blir till inget och symbolen är Rosebud. The MacGuffin of MacGuffins.

BETYG: 8.0

IMDB-rating: 8.6 (IMDB Top 100 #37)


/ Filmdagboken

Kommentera

