LET ME IN (2010)

Publicerat: april 3, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: april 3

REGI: Matt Reeves

MANUS: Matt Reeves, John Ajvide Lindqvist

SKÅDESPELARE: Kodi Smit-McPhee, Chlöe Grace Moretz, Richard Jenkins

SYNOPSIS: ”A bullied young boy befriends a young female vampire who lives in secrecy with her guardian.”

BERÄTTELSE: ”Jävla smaklösa jänkare.” Precis så har jag tänkt och tyckt om den här enda sedan jag hörde att det fanns lösa planer på att göra den. Att göra om Låt Den Rätte Komma In, kanske Sveriges bästa film de senaste jag-vet-inte-hur-många åren, bara något år senare känns som ett slag under bältet. Inte bara på de som ligger bakom originalet, utan för alla människor som skulle se den här istället/först/eller inte vet om att Låt Den Rätte Komma In ens finns. Smutsigt. ”Den kommer jag aldrig se”, blev tanke nummer två.

Men sen kom den, och reviewsen världen över lutar (inte helt oväntat ändå) åt ”rätt” håll. Så, va fan, man kan väl se den, men främst för att se vad det innebär att göra om en fantastisk film till att passa den breda amerikanska publiken.

OMDÖME: Bättre än vad jag trodde. Mer lovord än så tänker jag inte ge den och dem bakom den här filmen, för de skulle inte vara rättmätigt deras. Snarare att allt sånt skall tillfalla Lindqvist och originalet, mot vilken den är förvånandevis trogen. I europa textar vi ju oftast utländsk film, i värsta fall dubbar vi, men det här är the next step – som en ”lyxtextning”. Dom har helt enkelt bara gjort om allt på engelska. Förvisso överraskande subtilt för en amerikansk publik, but still.

Slöseri med pengar säger jag, men förmodligen och trist nog, är det tvärtom – en guldgruva. Tristast av allt är, som jag nämnde ovan, alla de människor som ser den här ”istället”. För även om jag är övertygad att man skulle tycka den var grym (säkert en 8a och bättre än vad jag tycker nu till exempel) om man såg den här först, så förstör den den framtida upplevelsen med dess överlägsna svenska tvilling. Det är märkligt, den är bra men jag kan liksom inte riktigt rekommendera den till någon.

Se Låt Den Rätte Komma In istället. Se den här när du vill se vad fenomenet ”lyxtextning” är.

Till sist 1: Det sved lite extra i ögonen att se creditsen efteråt där det stod: ”Written for the screen and directed by Matt Reeves”… Ass.

Till sist 2: Det sved lite extra extra i ögonen att se omdömet ”The best american horror film of the last 20 years!” av Stephen King (!)…

BETYG: 7.0

IMDB-rating: 7.3


/Filmdagboken

kommentarer
  1. flarc skriver:

    fanjävlaklåparejagblirsåförbann…

Kommentera

