THE FIGHTER (2010)

Publicerat: mars 15, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: mars 15

REGI: David O. Russel

MANUS: Scott Silver, Paul Tamasy

SKÅDESPELARE: Mark Wahlberg, Christian Bale, Melissa Leo

SYNOPSIS: ”A look at the early years of boxer ”Irish” Micky Ward and his brother who helped train him before going pro in the mid 1980s.”

BERÄTTELSE: Det här är en sån film jag har sett fram emot sedan första gången jag hörde något om den. Främst tack vare att Bale skulle göra en vanlig drama-roll igen och det i en historia baserad på en sann händelse.  Inom litteratur gillar jag egentligen non-fiction bäst. Inom film är det inte samma sak, men ofta är det riktigt bra i det här forumet också.

OMDÖME: Att Bale och Leo skulle vinna Oscars känns ju självklart. Makalösa insatser. Snacket om att Bale överspelar är bara strunt och hans första Oscar kunde inte kommit mer välförtjänt. Filmen i sig är vad jag kallar en ”vanlig” film. Ingenting spektakulärt och överdådigt – bara en bra historia och en inblick i ett inte helt vanligt liv och samhälle. En gripande berättelse om människor i en typ av situation som är långt ifrån min egen – suburbian white-trash at it’s finest.

Egentligen är inte Wahlbergs resa särskilt intressant, utan det som får kretsa kring honom. Mest minnesvärt ur filmen är stämningen som vilar över Bale, morsan och systrarna – det är ren filmkonst. O. Russel försöker inte heller konstla till det för mycket och ger i stället filmen den avskalade uppriktighet den förtjänar.

BETYG: 8.0

IMDB-rating: 8.1


kommentarer
  1. Kapten Nintendo skriver:

    Och du kände det inte alls som att det var den fattige mannens version av Rocky?
    Handlingen är som du säger ointressant och stämningen som ligger överfamiljen är minst sagt övertydlig. De berättar hur stämningen är helt svart på vitt.
    Att filmen avslutades med en freezeframe kändes bara fel. Vet inte om det skulle vara en hyllning till Rocky, eller om regissören bara kände för det. Hur som helst fick det mig att bli väldigt illa till mods, på grund av regissörens val

    • John TT skriver:

      Hej! Ja, du har ju helt rätt om slutet, märkligt val i förhållande till hur han valt att berätta resten av filmen.. Men jag försöker undvika att skriva om det om jag tycker att andra borde se den! Fattigmans Rocky vet jag inte, han var ju också en ordinary Guy.. Det här är en historia som skiljer sig tillräckligt mycket att jag tycker att den förtjänar att berättas.. Familjens del i det hela är ju det viktigaste o det förstod o Russell, så jag antar att det var därför det blev lite svulstigt… Men jag tyckte det passade!

      Kul med kommentar btw/ John

  2. […] THE FIGHTER (2010) […]

Kommentera

