VERTIGO (1958)

Publicerat: mars 7, 2011 i Review
Etiketter:, , ,

DATUM: mars 6

REGI: Alfred Hitchcock

MANUS: Alec Coppel, Samuel A. Taylor

SKÅDESPELARE: James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes

SYNOPSIS: A San Francisco detective suffering from acrophobia investigates the strange activities of an old friend’s wife, all the while becoming dangerously obsessed with her.”

BERÄTTELSE: Söndagskväll och dags för klassiker. Inser när jag går igenom Mission 100-listan att jag aldrig riktigt tagit till mig Hitchcock, han har trots allt näst flest filmer där (Efter Kubricks 5) i Rear Window (21), Psycho (24), North By Northwest (38) och den här, Vertigo (44). Av dessa är det endast Psycho jag har sett så jag får nog rannsaka mig själv och börja ta del av lite filmhistoria. Han är ju trots all ansedd som en av de största, om inte den största, filmmakaren of all time. Trademarks som jag sedan tidigare vet man förknippar med honom är spänning, återkommande motiv, en fejkad plot-device, mord, kvinnor, mödrar, mystik och psykologi – har gjort att hans typ av filmspråk fått ett egen term inom film – och kallas kort och gott ”Hitchcockian”. Känns lovande.

Kanske borde köra en Hitchcock-temavecka nu när jag tänker på det?

OMDÖME: Vad ska man säga? Mina enda referenser sedan innan är Psycho och The Birds så jag gick in med förväntningar om att få en klarare bild av hur Hitchcocks filmer ser ut och få bekräftat för mig hans storhet. Och det är bara att checka av listan. Han har verkligen ”sin” stil, och den är genialisk. Karaktärerna man känner igen, narrativet kring kärlek, mord och mystik – allt det där gör han perfekt. En sak jag inte förväntade mig var att Hitchcock nödvändigtvis skulle vara någonting för mig (Har redan gett två andra filmer 9.0 i betyg (2001 och Old Boy), och de är inte precis samma typ av film), men att jag skulle förstå att han förtjänar sin legendstatus. Jag fastnade direkt.

Manuset och berättandet drar verkligen in en och jag glömmer ganska fort allt annat. Man har faktiskt ingen aning om vilken väg filmen skall ta och hur karaktärerna skall utvecklas. Vilket känns väldigt uppfriskande om man jämför med kontemporär film. Och däri ligger storheten. Tillsammans med Hitchcocks kamerateknik, innovativa klippning och framing med close-ups och långa tagningar – känns filmen som ett tidlöst stycke och en blue-print för hur man gör spänning/mystik med klass.

Till sist: ”Studie i Brott”? Hur tänkte översättarna/de svenska distributörerna där?? Ingen som helst relevans. En rolig googling på ämnet dock, för det händer tyvärr rätt ofta i Sverige..

BETYG: 9.0

IMDB-rating: 8.5 (IMDB Top 100 #44)

Ingen trailer den här gången… Avslöjar för mycket.

Advertisements
kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s