MORNING GLORY (2010)

Publicerat: mars 2, 2011 i Review
Etiketter:

DATUM: mars 1

REGI: Roger Mitchell

MANUS: Aline Brosh McKenna

SKÅDESPELARE: Rachel McAdams, Harrison Ford, Diane Keaton

SYNOPSIS: ”An upstart television producer accepts the challenge of reviving a struggling morning show program with warring co-hosts.”

BERÄTTELSE: Hade varken läst nåt om den, hört nåt om den, eller tyckt nåt om den innan jag laddade ner den till Ulrika för att se någon gång när hon var ledig. En, vad jag trodde, romantisk komedi med fina färger och erkända skådisar, ok omdöme osv. levererar väl ungefär det man förväntar sig.

OMDÖME: När filmen är slut kan jag inte riktigt förstå vad det är jag sett. Man kan ju inte kalla den komedi, för den försöker ju inte vara särskilt kul, på samma sätt fungerar inte drama och heller inte romans, för den delen är obefintlig. Men det gör inte så mycket. Har dock ett problem med att jag inte förstår sensmoralen, om det fanns någon, men det kanske säger mer om mig än om filmen. Men man får sina färger, lite feel-good och ett trevligt slut. Ingen blir besviken och man får valuta för sin biobiljett. Alla blir glada. Om man sitter och dömer och betraktar så tycker jag man går in med fel förhoppningar.

Men nu passar jag på att fundera lite kring dessa filmer som spottas ut ur fabriken som om de vore ihopplockade över ett dygn. De är ju ingen hemlighet att sådana här filmer dominerar biotablåerna sett över ett år och då kan man ju undra över ett par saker utan att vara allt för mycket party pooper: Hur lätt är det att göra en sådan här film egentligen? Varför försöker man inte mer, att göra den speciell och minnesvärd? Hur fick man Diane Keaton att ställa upp i denna minimala och värdelösa roll (och de andra också för den delen, ingen har ju något att vinna…)? Är det så enkelt att få ”grönt ljus” – signa några stora stjärnor så spelar det ingen roll om manuset är svagt och regissören/produktionen inte har någon större ambition?  Filmen följer alla knep och ger inget nytt. Men så länge balansräkningen visar positivt i slutändan antar jag att dessa filmer är en guldgruva för Hollywood. Minimal effort – Hollywood style.

Nu kanske det låter som att jag skulle ge den rekordlågt betyg men faktum kvarstår – man får som sagt sina färger och sitt lyckliga slut. Varför klaga mer? Och dessutom är den faktiskt inte särskilt mycket sämre än Hereafter

BETYG: 6.0

IMDB-rating: 6.7


kommentarer
  1. […] Sämsta Film: Morning Glory […]

  2. […] Sämsta Film: Morning Glory […]

Kommentera

