OLDBOY (2003)

Publicerat: februari 26, 2011 i Review
Etiketter:,

DATUM: feb 26

REGI: Chan-wook Park

MANUS: Garon Tsuchiya

SKÅDESPELARE: Min-sik Choi, Ji-tae Yu, Hye-jeong Kang

SYNOPSIS: After being kidnapped and imprisoned for 15 years, Oh Dae-Su is released, only to find that he must find his captor in 5 days.”

BERÄTTELSE: Letade filmer i gamla DVD-samlingen och sökte efter något bra jag inte sett. Hittade Oldboy, till och med inplastad och oöppnad fortfarande. Har aldrig riktigt varit sugen på den då jag tänkt mig att den skulle vara så där asiatiskt skrikig och manga-konstig. Men efter att ha läst lite om Parks senaste projekt nyligen så hade jag börjat fundera på att se den trots allt, och som ett brev på posten – så låg den där under sängen.

OMDÖME: Det är faktiskt inte så ofta jag sitter som klistrad och är totalt fokuserad när jag ser en film hemma, det är lätt att man pillar med annat och stoppar ibland till exempel. Men den här tog tag i mig från början. Sen satt jag där och följde med på den häpnande och fantastiska resan hela vägen till det makalösa slutet. Den är som en Memento blandad med lika stora delar Pulp Fiction och Kill Bill, fast med ett ton egen karaktär.

Tänker egentligen inte säga så mycket med risk för att förstöra upplevelsen för dig som inte har sett den än – men jag konstaterar i alla fall att man ska vara tacksam att den asiatiska filmindustrin gör rum för den här typen av film då den knappast skulle blivit gjord i väst.

BETYG: 9.0

IMDB-rating: 8.4


kommentarer
  1. […] OLD BOY (2003) […]

  2. […] Största Överraskning: Old Boy […]

  3. […] Största Överraskning: Old Boy […]

  4. […] Oldboy – en av de absolut bästa filmerna jag sett i år – fick agera kulturöppnare för mig. […]

  5. […] creme de la creme av diverse sjuka människors ”påhitt”. Men med tanke på utdelningen Oldboy och Devil gett (snitt 8.5), var det inte svårt att både ladda om och motivera sig till nästa […]

Kommentera

