Checklista IMDB Top 100

Publicerat: februari 18, 2011 i Lista

Insåg att jag faktiskt missat en hel del av ”världens 100 bästa filmer enligt IMDB-användare”. Totalt 28 stycken till antalet. Några märkliga moderna missar som Amelie, De Andras Liv och Der Untergang bland annat.  Citizen Kane och 2001 samt några  till (markerade med #) har jag sett så där halvt, men skulle jag se dem nu så skulle det kännas som första gången, det var så väldigt länge sedan jag såg dem att det knappt räknas. Självklart ska man ju inte bara pricka av, men jag tror att det vore givande att se de flesta av dom. Vilka har Du missat eller glömt? Vilka ska jag börja med?? (Följ framfarten under ”Om sidan”)

17. Casablanca #

20. Once Upon A Time In The West #

21. Rear Window

28. Its a Wonderful Life

32. Sunset blvd

37. Citizen Kane #

38. North By Northwest

44. Vertigo

45. Amelie Från Montmartre

50. Paths Of Glory

52. Double Indemnity

53. The Pianist

55. City Lights

56. The Lives Of Others

57. M

58. To Kill A Mockingbird #

60. Black Swan

65. The Third Man

68. Chinatown #

71. The Treasure Of Sierra Madre

78. Singing In The Rain

80. I Hetaste Laget #

85. All About Eve

87. Bicycle Theives

89. 2001 #

92. The Apartment

93. Der Untergang

97. Metropolis

kommentarer
  1. Gunnar Ellström skriver:

    Das Untergang är helt klart en av mina favoriter, Rear window är en skön film också, vackert gjord!

  2. John TT skriver:

    Fattar inte varför jag inte sett untergang! sjukt… får bli fredags-”mys” kanske 😉

  3. Carl G skriver:

    Börja Casablanca tycker jag, kör random och sluta med North by Northwest, den är faktiskt rätt sunkig

    • John TT skriver:

      Aight, tack för tipset! Får bli en re-see av Casablanca då, tror jag pseudosåg den när jag var liten med mamma typ… Började dock med Der Untergang. Kanske ska köra en ”längst ner – högst upp”-växling och jobba mig mot mitten? 😉

Kommentera

