THE KING’S SPEECH (2010)

Publicerat: februari 6, 2011 i Review
Etiketter:, , ,

DATUM: feb 2

REGISSÖR: Tom Hopper

MANUS: David Siegler

SKÅDESPELARE: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham-Carter

SYNOPSIS: The story of King George VI of Britain, his impromptu ascension to the throne and the speech therapist who helped the unsure monarch become worthy of it.”

BERÄTTELSE: Hade ju självklart tänkt att se så fort den kommit ut på bio, men rätt från ingenstans fick jag en invite via en kompis att se en förhandsvisning på Park, Sturegatan. Hade väl en del förhoppningar men även ett par tvivel. Dels har jag aldrig gillat Colin Firth, tycker att han ofta är så jäkla trist, och det är väl ingen match för en britt. Sen var det också mixen av historia och komiska inslag som kändes konstig, och inte minst; går det att göra en film på en sådan enkel grej, att karln stammar? Håller det en hel film? Tydligen tyckte Akademin det…

OMDÖME: Så klart den kan få några Oscars, så det är väl ett bra betyg i sig. Men kanske inte the big ones. Om någon så får det bli just Firth (!), han gör det jäkligt bra. Sen gillar jag också Rush (Men där hoppas jag att Bales The Fighter-insats är bokad, trots att jag inte sett den…) och Bonham-Carter, men kan inte bestämma mig om det är för att jag gillar dom som skådisar överlag och därmed blir lite ”färgad”. Jag gillar historia, så det är alltid trevligt med en välskriven lektion, men som jag tvivlade om innan så vete fan om det håller hela vägen. Man ”vet” (eller kan räkna ut helt utan magiska hjälpmedel) trots allt att han kommer klara det till slut…. Så spänningsmomentet blir obefintligt, om än crescendot så klart är lite rörande.

BETYG: 8.0

IMDB-Rating: 8.5


kommentarer
  1. […] man inte kan smälta den rakt upp och ner. Så nu blir det till att reflektera. Årets film 2010 (King’s Speech?!), inget snack, ge som Oscars i efterhand – […]

Kommentera

