ENTER THE VOID (2009)

Publicerat: februari 10, 2011 i Review
Etiketter:, , ,

DATUM: feb 9

REGISSÖR: Gaspar Noé

MANUS: Gaspar Noé

SKÅDESPELARE: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy

SYNOPSIS: A drug-dealing teen is killed in Japan, after which he reappears as a ghost to watch over his sister.

BERÄTTELSE: När förra året skulle summeras så publicerades det ett gäng listor här och där vilka årets bästa filmer var. En jag minns var Quentin Tarantino’s, där framför allt en film stod ut. Det var den här. Den skulle tydligen ha den kanske bästa credit-sequencen någonsin enligt QT. Sen hann jag även snappa upp att den skulle vara lite knarkig och trippad, men synopsisen eller handlingen läste jag inget om innan jag såg den.

OMDÖME: Suck. Så lovande och speciell. Riktigt originell teknik och storytelling. Kanske man ska vänta sig av mannen bakom den kontroversiella Irreversible. Som tvspelens FPS och 3ps, och ovanifrån-perspektiv, bjuds det här på en form av first person cinema och 3rd person cinema, du följer stora delen av filmen direkt genom huvudrollens ögon, eller strax bakom osv. Men dom blir lite höga på sig själva som det verkar, och tar det alldeles för långt. Eller det är egentligen ett understatement. Dom ältar det i oändlighet och med det menar jag berättandets puls och kamerarörelser mm. De som kändes så häftiga i början och kanske en tredjedel in i filmen, gör inte längre det efter vad kändes som tre timmar (2h41m).

Filmen hade kunnat vara en 8:a eller mer, en masterpiece,  om man bara tagit bort/förkortat den rejält. Förstår att det kanske är ett work of art eller att man ska vara lite ”smug” och tycka att den är fantastisk, men  istället är den är otajt och repeterande och blir mest en knarkig röra mot slutet. Sanningen är att jag funderade på att stänga av flera gånger. Jag vet inte, jag kanske inte var redo för den. Se den, men det är ok att stänga av efter halva.

BETYG: 6.5

IMDB-rating: 7.3

Kommentarer
  1. [...] Förlorad Potential: Enter The Void [...]

  2. [...] Förlorad Potential: Enter The Void [...]

Kommentera

